![]() |
Frontera, Guillem. L'adéu al mestre. Barcelona: Club Editor (2013) |
Amb una prosa densa, de frases llargues
i complexes i un estil depurat i elegant, L’adéu
al mestre ens presenta uns personatges que es defineixen a partir de les
seves accions i pensaments. Uns personatges amb una dosi important de
representativitat que li serveixen a Frontera per a il·lustrar el món de l’especulació
en el mercat de l’art en un espai i un temps molt concrets, la Mallorca dels
anys vuitanta.
Tanmateix, L’adéu
al mestre no és una novel·la que aprofundeixi en la psicologia dels
personatges o ens presenti grans accions, és més bé una novel·la d’idees, un
espai de reflexió sobre la relació entre l’art i la societat de consum. L’interès
principal de l’autor és denunciar l’especulació i la corrupció en el món
artístic a partir de la contraposició d’uns personatges que tenen una relació
sincera amb l’art i uns altres que hi mercadegen.
Dos capítols són suficients per a posar el lector en
antecedents i bastir els fonaments sobre els quals s’ha de generar tota la
reflexió. La novel·la s’inicia amb el monòleg d’un jove que acaba de perdre els
seus pares en un absurd accident aeri i que es veu abocat a un canvi de vida. Instal·lat
a la casa pairal i abandonats els estudis d’arquitectura a Barcelona, el jove
sobtadament ric inicia una vida d’isolament totalment impròpia de la seva edat.
No cal esperar gaire per a conèixer l’altre gran personatge de la novel·la,
Néstor Salvatori, el pintor argentí en altra època molt valorat a
Sud-amèrica que d’un temps ençà ha obert una acadèmia de pintura. La visita de
condol de Néstor i la decisió del protagonista d’entrar a la seva acadèmia
seran el punt de partida cap a la introducció de ple en el món artístic.
A partir d’aquí, assistim a la consolidació
d’una relació d’empatia entre mestre i deixeble. Les ensenyances del mestre
esdevenen el refugi d’un jove que ha quedat orfe i que aconsegueix amb la
pintura nodrir la seva visió del món i sentir-se més a prop d’aquells amb qui
pot compartir la bellesa.
L’entrada a l’acadèmia, però, també
li permet a Frontera endinsar-se en el complex món de l’art des de dues
perspectives: la dels creadors i la dels qui troben en la pintura la
rendibilitat econòmica i un estatus social. Així, ja des del principi de la
novel·la, se’ns presenten contraposats dos tipus de pintors. D’una banda, Biel
Porto —que esdevindrà un autèntic amic per al protagonista— representa
l’artista sincer que entén l’art com un compromís vital. És el pintor autoexigent
i humil que troba en la pintura «l’últim refugi» i que és capaç de donar la
vida per l’art.
I a l’altra cara de la moneda, uns artistes que no
són més que el producte dels especuladors de l’art. Artistes insubstancials com
Llúcia Puigdorm que sorgeixen de la necessitat de la supervivència i que
responen només a les raons de mercat i de públic. Artistes que aspiren a tenir l’èxit
de Miquel Barceló —personatge omnipresent en tota la novel·la que sintetitza el
millor d’ambdós grups— sense tenir una base i unes formacions sòlides.
A mesura que avança la novel·la i amb
l’aparició de personatges com Miquel Vadell i Pau Riutort el focus d’atenció
del narrador protagonista se centra en aquest segon grup de personatges. A
partir de la segona part —que potser no caldria que estàs separada
explícitament— ens trobam amb el desencís del jove que descobreix les
vicissituds d’un món artístic que no era el que esperava. Un món hipòcrita
regit pels valors del mercat que és capaç de crear una figura i una obra, la de
Pep Bergas, per a un públic de nous poderosos que necessiten reafirmar-se
davant el poder simbòlic de la noblesa i alhora exhibir la seva qualitat de
nous dominadors. Un públic que, segons el crític d’art Miquel Vadell, es mereix
la pintura de Bergas, el cec que guia els altres cecs, «i encara hi afegiria:
també es mereixen la futura angoixa en descobrir que foren enganyats en comprar
a preu d’or» (2013: 121).
Tanmateix, la gran decepció del
protagonista no s’esdevé només amb la descoberta d’aquest cantó fosc del món de
l’art sinó també amb l’allunyament del mestre. «Hi ha coses que només es poden
espenyar» (2013: 153) i el mestratge de Salvatori era massa perfecte per a
durar per a sempre. Les necessitats econòmiques de Salvatori l’empenyen a participar
d’aquest circ que es munta al voltant de Pep Bergas i és en aquest moment quan
el protagonista s’adona que aquell que li havia omplert el buit després de la
mort dels pares, qui li havia donat una eina per a relacionar-se amb el món, ja
no li pot ser mai més mestre. Una fonda decepció del protagonista i una nova
sensació d’orfenesa fan que s’hagi d’acomiadar per sempre del mestre. Néstor
Salvatori no ha estat a l’alçada, no ha complert les seves expectatives perquè,
al cap i a la fi, és un home més que, com tots els altres, pot deixar-se endur
per la necessitat econòmica. «No és un heroi ni un model a seguir» (2013: 85) i
potser era absurd pensar que podia ser-ho. Tanmateix, sempre li haurà d’agrair que
li hagi ensenyat el camí quan no sabia per on havia de prendre (2013: 85).
En aquesta ocasió, doncs, Frontera
ens regala una novel·la d’idees que ens acosta a les vicissituds del món
artístic i ens convida a la reflexió sobre l’art —«a partir de Pep Bergas,
¿podrem continuar parlant d’art»? (2013: 169)— i la complexa qüestió del
mestratge, aquest mestre que tots necessitam i que de vegades és només un miratge.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada